Посредници при адвокатските услуги ще има, но при строги изисквания

посредници

Парламентарната правна комисия разгледа на второ четене законопроекта за изменение на Закона за адвокатурата. Един от сериозните въпроси, който предизвика дебати в комисията, бе включването на посредници.

Представителят на министерството на икономиката и индустрията – Десислава Георгиева – обясни, че още през 2020 г. Европейската комисия е предупредила България, че предприема срещу нея наказателна процедура, тъй като е единствена държава в ЕС, която не допуска реклама на адвокатските услуги и също така изцяло забранява посредничеството, което се възприема като забрана на предоставянето на търговско съобщение.

След като обаче от министерството на икономиката обменили сериозен обем писма с ЕК със съдействието на Висшия адвокатски съвет и на министерството на правосъдието, те стигнали до варианта подобно посредничество да е възможно, но при определени изисквания, които адвокатите строго трябва да спазват. Това посредничество ще преминава през всички услуги на информационното общество, посочи представителят на икономическото министерство.

Мярката получи известна подкрепа и от Стефан Марчев – представител на Софийския адвокатски съвет, който обърна внимание, че в хода на общественото обсъждане на тази законодателна промяна, внесена от Министерския съвет, е била подкрепена идеята да се обмисли опреден тип посредничество с детайлно разписани правила, с които да се гарантира доверителността на отношенията адвокат – клиент.

Той обаче бе категорично против да се вкарва понятието „посредник“ в Закона за адвокатурата, защото прогнозира, че така ще се появи цяло съсловие от търговци.

Тъй като в хода на дискусията и депутатът от ГЕРБ-СДС Бранимир Балачев и Цвета Рангелова от „Възраждане“ възроптаха срещу фигурата на посредника, Марчев призна, че наистина думата „посредник“ има лоша конотация – винаги и навсякъде по света, тъй като това е лицето, което се появява, когато човекът – по една или друга житейска причина е ограничен в свободния си избор кой адвокат да избере и тогава се появява той – Посредникът – и му натрапва защитник при голямо възнаграждение, което, в масовия случай, не е съобразено с пазара.

Ивайло Дерменджиев, в качеството си на председател на Висшия адвокатски съвет, посочи, че правни посредници винаги са съществували и в момента въпросът е дали те да бъдат записани в закона и така да бъдат изкарани на светло.

„В противен случай рискуваме тези хора да продължат да работят без договори, върху белит покривки и на всякакви други места“, продължи Дерменджиев. При другия вариант, който той допусна, посредникът ще си води счетоводство, ще си плаща пред съответните данъчни служби и в крайна сметка такива като него ще намалеят. Ето защо той настоя за посредника да има ясно регламентиран писмен договор за услугата, която ще извършва.

В крайна сметка правната комисия гласува следната редакция на чл. 41 и чл. 42 от Закона за адвокатурата:

Чл. 41 (1) Адвокатът или адвокатът от Европейския съюз може да осъществява контакт с потенциални клиенти лично или чрез посредник при спазване на изискванията на закона и Етичния кодекс на адвоката.

(2) Когато използва посредник, адвокатът или адвокатът от Европейския съюз е длъжен да не допуска:

  1. намеса на посредника в отношенията между клиента и адвоката след установяване на първоначалния контакт между тях;
  2. посредникът да получава и използва поверителна информация, предоставена от клиента на адвоката;
  3. интересите на посредника да накърнят правата и законните интереси на клиента;

(3) Адвокатът или адвокатът от Европейския съюз използва услуги на информационното общество, които осигуряват:

  1. спазване на законодателството в областта на защитата на личните данни на клиента;
  2. защита от нерегламентиран достъп на трети лица до данните, документите и обмена на информация между адвоката и клиента;
  3. възможност за осъществяване на пряк контакт между адвоката и клиента по защитен начин, който гарантира опазване на адвокатската тайна.
  4. общи условия, определящи вида на данните за клиента, конто се събират, съхраняват, пренасят или обработват, условията, при които може да се предоставят на трети лица, както и възможностите за отказ на клиента от предоставяне на данни;

(4) Когато на посредника се дължи възнаграждение, то не се включва се в формира отделно от адвокатското възнаграждение.“

Чл. 42 (1) Адвокатът или адвокатът от Европейския съюз има право да рекламира своята професионална дейност, при спазване изискванията на закона и Етичния кодекс на адвоката.

(2) Рекламното съобщение на адвоката или на адвоката от Европейския съюз съдържа информация, която го индивидуализира и представя вярно и по обективен начин неговата професионална дейност. Рекламното съобщение трябва да е в съответствие с принципите на поверителност, почтеност и опазване достойнството на адвокатската професия.

(3) При рекламиране на дейността си, адвокатът или адвокатът от Европейския съюз не може да:

  1. използва невярна или подвеждаща информация, включително относно размера на адвокатското възнаграждение или оказването на безплатна адвокатска помощ и съдействие;
  2. извършва сравнение с други адвокати или адвокатски дружества, което не се основава на обективни характеристики или нарушава принципите по ал. 2;
  3. разкрива данни за клиенти или техните дела, освен с изрично писмено съгласие на клиента;
  4. поражда неоправдани очаквания за постигане на резултат, който не зависи само от професионалната дейност на адвоката;
  5. отправя рекламни съобщения лично или чрез посредник към лица или близки на лица, които са пострадали, жертви или на друго основание са в положение, довело до невъзможност да преценят и свободно да изберат своя адвокат.

Освен това депутатите от правната комисия приеха в Закона за адвокатурата се запише, че по предложение на Висшия адвокатски съвет министърът на правосъдието ще издаде наредба, в която ще са предвидени критериите за определяне на адвокатското възнаграждение, което трябва да бъде справедливо, обосновано и да съответства на достойнството на адвокатската професия. Тази наредба трябва да е готова до шест месеца след приемането на законодателната промяна. Докато тя бъде изготвена, съдът ще използва критериите в наредбата за минималните хонорари.

Въпросните критерии ще бъдат използвани от съдилищата, за да преценят доколко едно възражение на отсрещна страна срещу прекомерен размер на адвокатски хонорар е обосновано. Става въпрос за случаите, когато дадено лице загуби дело, трябва да поеме разноските по делото на отсрещната страна и си дава сметка, че адвокатският хонорар на спечелилия е „космически“. За да възрази, че адвокатският хонорар е прекомерен, според предвидените промени в ГПК, лицето трябва да представи мотивирано възражение и да докаже, че то на своя адвокат е платило поне с една трета по-малко.

Освен с критериите в наредбата, която правосъдният министър следва да издаде, съдът ще трябва да се съобрази и със сложността на делото, със засегнатия интерес, с условията, при които е било възложено, с времето, за което е приключило и не на последно място със специализацията, квалификацията и опита на адвоката. Естествено, накрая съдът няма да може да присъди по-малък размер за адвокатско възнаграждение от онова, което възразяващият срещу „космическия хонорар“ е платил на своя адвокат, който не е успял да го защити, както трябва и заради когото, в крайна сметка, е загубил.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст