Приемам хората от екипа си като съдружници

Главният изпълнителен директор на "Булагро Груп Холдинг" инж. Христофор Бунарджиев e роден на 1 декември 1962 гoдина.  Завършил е висше образование във ВМИ-Габрово и Киевския политехнически университет. Специализирал е вLondon Business School  в програмата „Протеус“ за старши мениджъри. Господин Бунарджиев владее английски, немски, руски, а отскоро и френски език. Женен е, с две дъщери – Симона и Десислава.

 

Господин Бунарджиев, защо от инженерните науки и информационните технологии се насочихте към селскостопанската индустрия?

– Може би съдбата има пръст. В далечната 1991 г., в изключително труден момент от икономическото развитие на страната ни, информационните технологии, които бях хит през 80-те, вече не изглеждаха привлекателни за мен. Реших да преориентирам визията си за бъдещето. Но от друга страна като инженер, програмист и математик, по-нататък ми бе много лесно да създавам алгоритми за решаването на трудни задачи. Било математически, бизнес или житейски казуси.

Управлявате огромна група от компании, но как в същност започнахте? Коя беше първата Ви печеливша идея?

– Първата компания, която регистрирах, беше „Булком“ през 1989-а, само три дни след излизането на Указ 56, дал началото на частния бизнес. Още не се бях дипломирал, но реших да направя компютърна фирма, която да създава и продава софтуер. Това не изискваше първоначална инвестиция, а знания и умения, които притежавах. През първата година „Булком“ направи 200 хил. лв. оборот и почти 150 хил.лв. печалба. А на онези пари заплатата на млад инженер бе 150 лв. с добавките. Чак се уплаших дали не съм направил нещо лошо.

Занимавахме се със софтуер, програми, доставка на компютри и информационни продукти, но в един момент бизнесът стана много труден, защото цените на компютрите многократно изпревариха доходите. Тогава направих анализ на стратегическите отрасли за развитие на България. Юристът ми, който работеше и за няколко селскостопански компании, намекна, че в този сектор има бизнес ниша. Започнахме с внос, постепенно взехме от западни компании изключителните права за продажба на продукти за българския пазар. През 1992 г. започнахме да изграждаме мрежата си. Централата и логистиката бяха в Стара и Нова Загора, открихме офиси в Бургас, Карнобат и Белене.

Впоследствие реализирахме проект с американската ВОКА и техен експерт предложи към продажбата на торове и препарати да включим и горива. Открихме компанията „Булойл“, която доставя горива и смазочни материали за селското стопанство. По-късно, в периода 1996-1997 г., започнахме бизнес с корпорация „Куриер“ за внос на високодобивни слънчогледови и царевични хибриди. Установихме, че автопаркът в страната е на трагично ниво и влязохме в този бизнес с компанията „Булагромашини“, като добавихме сервиз за техниката. Създадохме и изследователски център за развойна дейност „Булагроземя“, а през 2011-а стартира фондацията „Христофор Бунарджиев“. Тя работи по проекти най-вече в образованието и подпомага социално слаби и хора в неравностойно положение.

Тоест, надграждали сте стъпка по стъпка?

– Да, вървяхме напред стъпка по стъпка. През 2014-а приключихме с почти 90 млн. лв. оборот, което за българския пазар е огромно постижение.

Какви са Вашите основни правила и ценности в бизнеса?

– Основната визия за развитието на компанията е включена в нашата мисия.

Вярваме, че ключът към успеха са хората и всеки един от нас във всекидневната си дейност се гордее с това, което прави. Силни сме само когато сме заедно.

Това е основната ни идея. Второто много важно нещо е европейската ценностна система. В началото на хилядолетието изглеждахме малко ексцентрични с европейските идеи, които проповядвахме, но след присъединяването ни към Европейския съюз използвахме тези предимства и развихме бизнеса.

В географски, исторически, икономически, религиозен и културен план България винаги е била част от Европа. И трябва да го съзнаваме още със събуждането си всеки ден.

Да караме автомобилите си, да се возим в трамвая, да осъществяваме социални контакти по европейски. Изтокът е близо и трябва да се борим с наследения ориенталски манталитет.

Винаги съм приемал хората от екипа си като съдружници. В края на годината събирам всички – от чистачката, до изпълнителните директори, и правя отчет на финансовите показатели и на дейността ни. При нас всички знаят покупните и продажните цени, маржовете, на които работим, и печалбата. Това е единственият начин да мотивираш хората да правят пари, да участват активно в бизнеса и да постигнат мечтите и целите си. Аз управлявам в стил „коучинг“, напътствам и тренирам служителите си да дават най-доброто и да се развиват.

В кой момент пътищата Ви с Банка Пиреос се пресякоха?

– Като компания сме изключително консервативни в стила на добрите британски фирми. Седем-осем години работехме с един банкер и застраховател. Бизнес с банките се правеше по друг начин, отпускаха се минимални кредити срещу големи обезпечения и почти непосилни условия. През 2006-а екип на Банка Пиреос поиска среща с нас. Пристигнаха няколко амбициозни и добре подготвени дами със същия търговски подход, с който ние привличаме клиентите си, представяме продуктите и резултата от използването им. Тогава разбрах, че в България вече има и друг тип банки. До към 2012-а преместихме голяма част от порфейла си в Банка Пиреос. До ден-днешен отношенията са ни такива, каквито трябва да бъдат между търговец и банкер. Решаваме проблеми с едно телефонно обаждане, заедно анализираме ситуацията и търсим алтернативните решения.

Ако трябва да формулирате в едно изречение формулата за успех в агробизнеса каква ще е тя?

– Труд, упоритост и добра банка. Без банково финансиране нито един проект не може да бъде осъществен.

– Как смятате да развивате компанията в бъдеще?

Искаме да увеличим покритието си от дистрибутори. Имаме 18 представителни офиса и продължаваме да откриваме нови. Но проблемът с намирането на квалифицирани служители е голям. При нас най-търсени са инженерите и агрономите. Планираме да разширим кошницата си от ексклузивни продукти. В България сме 3-4 големи компании и всички продаваме продукти на мултинационалните Bayer, BASF… С тях отиваме при едни и същи клиенти, а това не е устойчив модел на развитие. Правим сериозен бизнес със селскостопански застраховки срещу гръмотевици и градушки. С австрийска компания разработваме застраховка за ценови риск при фючърсните продажби. Тя покрива разликата между търсената от производителя и предлаганата на борсата цена.

Бяхте удостоен с титлата "Доктор Хонорис Кауза" на Тракийския университет. Кое е най-важното, на което искате да научите студентите си?

– Титлата "Доктор Хонорис Кауза" е сериозно признание за усилията ми и труда, вложен в академичния сектор. В Тракийския и в Пловдивския аграрен университет водя серия от лекции, правим презентации, така имам поглед върху младите хора. Някои от тях вземаме директно от университетските скамейки и ги назначаваме на работа. Фондация „Христофор Бунарджиев“ построи и обзаведе зала за 130 души в Катедрата по икономика на Тракийския университет. Това е пътят, сами трябва да създаваме кадрите си.

Най-важното е да уверя младите хора, че в България има сериозни и успели компании, в които да се реализират, да получат достойно заплащане и да вървят напред. Това е по-добра алтернатива, отколкото да мият чинии в Кипър или да берат ягоди в Англия.

Какво бихте посъветвали младите хора, които искат да се занимават със земеделие?

Това е изключително благотворен за инвестиции и развитие бранш. Бъдещето ще увеличава ролята на агробизнеса. Преди 30-ина години съм учил, че населението на Земята е 3.7 млрд. души, а преди година в Тексас се роди 7-милиардния жител на планетата. През 2050-а се очаква да има около 9 млрд. жители, а това означава 9 млрд. гърла, които да се нахранят. Нашата индустрия е източник и на облекло – дънките, ризите и дрехите се правят от памук, произвеждан от агробизнеса. Енергийното фермерство също се развива с шеметни темпове. Значи трябва да нахраним, да облечем и да дадем енергия на 9 млрд. души.

Какъв е Христофор Бунарджиев в пет думи?

– Мечтател, нервак, пътешественик, експериментатор и сомелиер. Смятам, че имам най-голямата колекция от вина в страната. Притежавам над 2000 бутилки, събирам ги от средата на 80-те години. Имам страхотни български вина от различни реколти.

Лично сте забили знамето на фирмата си и българския трибагреник на Хималаите. Разкажете ни нещо повече за тази експедиция?

– Успехът е свързан с огромно натоварване, много труд и силен стрес. Ако човек иска да се запази психически и физически здрав, трябва да релаксира и навреме да изпуска парата. При мен 2002 г. беше такава – бях преуморен и не можех да спя. Делегирах управлението на един колега и за 6-7 месеца направих екстремно пътуване в Хималаите. Живях в будистки манастир, където изучавах източните философии и ценностни системи. След това продължих с частна експедиция в Непал, само с един водач и шерп. Знамето на компанията бе качено на 5490 м надморска височина и забито, така че конкурентите ни да го гледат отдолу-нагоре.

Тази година реших да предприема ново предизвикателство. Като почитател на гурме блюдата винаги ми е липсвал говоримия френски език, въпреки че владея английски, немски, руски и украински. Намерих хубав езиков център и за шест седмици бях в Сансер, в един старинен замък от 1590 година. Там се обучавахме на произношение, граматика и лексика, пишехме домашни. В понеделник посещавахме различна изба, регионът е световно известен с белите си вина. Впечатлиха ме местните пекарни с пресните сирена, а селският пазар всеки четвъртък бе мечта. Най-свежите марули и зеленчуци, по 40-50 вида сирена, салами, пушена риба, хлябове. В петък имахме готварски клас и сами купувахме продуктите за рецептите си. След Сансер пътувах до Вител, известен освен с минералните води, и с фестивала на жабешките бутчета. Хора от цяла Франция идват облечени в карнавални костюми, има стотици щандове с бутчета, приготвени по различен начин, продават се бири и вина, свирят оркестри, хората танцуват. Стигнах и до Бордо, накрая за седмица бях в Сен Тропе.

 Имате ли други хобита?

– Едното е уиндсърфът. Всяка година ходя на карибския остров Бонера, който е столицатата на спорта. Там има 10-километрова лагуна с постоянен вятър и огромни вълни. Освен това карам сноуборд и ски, започнал съм ги от малък. Друго мое хоби са подводните приключения и скубадайвингът. Гмуркал съм се в Червено море, на Таити, в Занзибар. Също и на остров Бунер на Холандските Антили, който е природен резерват и морската флора и фауна е напълно запазена. Всяка събота и неделя правим планински турове с приятелски семейства. Поне три пъти седмично тренирам във фитнеса. Да не пропусна и яхтинга. Компанията ни „Буларго“ продаде 7 яхти, но този бизнес угасна. Последната лодка остана за мен, но съм я правил по свой вкус и дизайн, така че тя бе като подарък за мен.

 Бихте ли споделили нещо за семейството си?

– Имам две момичета – Симона и Десислава, които учат в Англия. Симона ще се дипломира със специалност „Графичен дизайн в рекламата“. Десислава следва агробизнес в Рединг. Съпругата ми Олга е украинка. Запознахме се на един тенис-корт като студенти, тази година правим 30-годишен юбилей. Тя се занимава с бизнеса ни с метрологични застраховки, където имаме над 700 хил. лв. чист приход. Важно е служебните отношения да не се пренасят в семейството.

Блиц

Накрая моля да довършите изреченията с една/две думи:

Първата ми мисъл сутрин е… още един прекрасен ден!

Вярвам в… силата на съдбата.

Стремя се към… душевно равновесие.

Обичам… красивата страна на живота.

Не харесвам… подлостта.

Най-хубавото нещо в живота е… здравето.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст