Factcheck.bg – българска платформа за проверка на факти, сертифицирaна от независимата Международна мрежа на проверителите на факти (International Fact-Checking Network), обяви за начало на сътрудничеството си с Meta. Така компанията става част от програмата на северноамериканската многонационална холдингова компания, която е компания майка на Facebook, Instagram, WhatsApp и Oculus. Factcheck.bg ще работи със своя екип на български език. Той пък ще има задача да преглежда и оценява точността на съдържанието в България в допълнение на работата, която агенция AFP (Агенция „Франс прес“) вече извършва в страната.
Meta си партнира с независими проверители на факти от цял свят,
които преглеждат и оценяват точността на съдържанието и има най-голямата мрежа за проверяване на информация сред всички платформи. Чрез тях компанията реализира програмата си за борба срещу разпространението на невярна информация.
Ако проверител оцени дадено съдържание като недостоверно, Meta започва да го показва по-надолу във фийда, което значително намалява разпространението му. Така става възможно да се предотврати разпространението на дезинформация и да се намали броят на хората, които я виждат.
Заедно с това, и към страници, групи и акаунти, които повторно споделят дезинформационни материали, ще бъде приложено намаляване на разпространението им и ще им бъде отнета възможността да реализират печалби и да пускат реклами. Когато една публикация е маркирана като фалшива информация, Meta предупреждава потребителите, които я виждат или опитват да я споделят, за това, че съдържа неверни твърдения. Проверителите на факти не премахват публикации, акаунти или страници от Facebook или Instagram.
Според Витния Салдава, ръководител на отдел „Обществени политики“ за България в Meta, разширяването на програмата за проверяване на факти чрез трети лица е важна стъпка в битката на компанията срещу дезинформацията и към това да се помогне на българите да използват платформата на Meta безопасно.
Джеймс Морган, мениджър „Развитие на стратегически партньорства и интегритет на новините“ в Meta, отбелязва, че постоянно се търсят начини, които да помогнат срещу разпространението на фалшива информация в платформата на компанията и заедно с това се осъзнава и важността от партньорство с местни експерти, за да се постигнем това.
Тази програма е в съответствие с тристепенния модел за
подобряване на качеството и автентичността на публикациите
в потока с новини в приложенията на Meta. Съгласно неговите условия Facebook премахва акаунти и публикации, които нарушават Стандартите на общността или рекламните политики. По този начин Meta ограничава разпространението на неверни новини и съмнително съдържание като кликбейтове и предупреждава потребителите, давайки им повече контекст за публикациите, които виждат.
Кристина Христова, ръководител на проекта Factcheck.bg е категорична, че мисията на Factcheck.bg e да се бори срещу дезинформацията, като проверява фактите спрямо най-високите стандарти на професионалната журналистика по теми от обществено значение. Тя отбелязва, че партньорството с Meta дава възможност да се работи в подкрепа на тази мисия. Това пък ще позволи да се противопоставя на разпространението на дезинформацията в една от най-посещаваните социални мрежи в България.
От Factcheck.bg уточниха, че проверката на информация във Facebook и Instagram ще започне от март тази година.
Припомняме, че това е вторият партньор на Meta в България след AFP, който ще проверява фактите в различните публикации. Днес Meta работи с над 100 организации за проверка на информация на повече от 60 езика по целия свят и инвестира в различни начини да повиши усилията си в тази насока.