Дефицитът в държавния бюджет никога не е бил толкова голям

дефицитът в държавния бюджет, Пари

Дефицитът в държавния бюджет е нараснал с 600 млн. лв. в рамките само на месец и към края на август вече е 1.6 млрд. лева. Финансовата „дупка“ все е още е в рамките на заложения за 2024-та дефицит от 3% (около 6 млрд. лева). Значи всичко ни е наред. Или поне така ни го представят?

Прави впечатление, че дефицитът започна да нараства сериозно около средата на тази година, докато в предишни периоди най-големите харчове са се струпвали в последните 2 – 3 годишни месеца. За сравнение данните по Консолидираната фискална програма към август 2023 г.показваха балансиран бюджет, към същия месец на 2022-ра дори беше отчетен излишък от над 1.6 мрлд. лв., а през 2021-ва – от плюс 900 млн. лева.

Дни преди да бъде съобщена новината за рекордния бюджетен дефицит обаче България изтегли външен дълг от 4.5 млрд. евро и експертите са раздвоени в оценките си.

Негативистите имат железни основания

Ако новината за емисия на външен дълг от порядъка на 8-9 млрд. лв. и то за покриване на нуждите в текущата година, а не в някакъв средносрочен период, звучи стряскащо, то сега е хубаво да се знае, че това ще се случи и следващата и по-следващата година. Лимитът на новия държавен дълг през тази година е 11.7 млрд. лв., като заедно с емисиите на вътрешния пазар през годината вече сме взели над 10 млрд. лв., припомня Петър Ганев от Института за пазарна икономика.

През следващата година лимитът е 11.6 млрд. лв., а през 2026-та нови 11,7 милиарда. Очакването е дългът да нарасне от 48 млрд. лв. през 2024 г. до близо 66 млрд. лв. в края на 2026-та. Това е директен резултат от заложеният дефицит в средносрочната рамка на държавния бюджет – дефицит в размер на 3% от БВП за целия периода или общо близо 20 млрд. лв. в периода 2024-2026 г., обяснява икономистът.

2.8 млрд. дефицит за юли на консолидирания бюджет и всичко това заради големия ръст на пенсии и заплати, отбелязва членът на Фискалния съвет Любомир Дацов. Та по повод на предизборните програми, дали някой ще обясни значението на „бюджетна консолидация“ и как ще свалят дефицита до края на 2026 г. под 1% от БВП, пита Дацов.

Доц. д-р Щерьо Ножаров, преподавател в УНСС и икономически съветник в БСК обаче оспорва доколко подходящ е момента за новия дълг с оглед на близкото бъдещо развитие на световните финанси. „Може би след 10 дни ЕЦБ ще намали лихвата в еврозоната, защото централните банки таргетират не само инфлацията, а и заетостта. ФЕД също се произнесе, че неутралният лихвен процент е около 2,8% за САЩ, тоест най-късно до ноември ще бъде намален почти наполовина спрямо сегашния. Това означава, че хвалбата, че имаме постигнато намаление на базисните точки спрямо средния суап на аналогични емисии е само спрямо този момент. Спрямо след 10 дни или 2 месеца напред, това няма да е така”, коментира Ножаров.

Бюджетният дефицит към края на август вече е 1.6 млрд. лв. – с над 600 млн. отгоре над този за юли. Което означава, че темповете на нарастване се увеличават тревожно, смята финансистът Владислав Панев.

Вече сме в спирала на увеличение на държавния дълг (от много ниски нива). Но това е бент, който като се пропука се запушва трудно. Защото популизма в парламента е достигнал такава точка, че всеки се чувства длъжен да харчи парите вече не на данъкоплатците, а на кредиторите. Най-вече за предизборни неща в собствения си регион, за да печели точки. Изключително погрешна политика и числата говорят ясно за това.

Публичните финанси сами по себе си вече са в риск след като се налага да се финансират с нов дълг. В общия случай, ако държавата е в добро финансово състояние и публичните финанси са стабилни, си плаща на падеж, а не рефинансира. Освен всичко, част от публичните финанси са парите за пенсии, а вноските от осигуровки от години не успяват да генерират необходимия ресурс. Това вече не е риск, а проблем. И проблемът не се решава, а се спонсорира.

Позитивисти сред аналитиците обаче също не липсват

Според Левон Хампарцумян, финансист, председател на Българския форум на бизнес лидерите, търгът е показал „високо доверие на пазарите в българската икономика“.

Икономистът Юлиян Войнов пък набляга на това, че голяма част от дълга, който е изтеглен, ще бъде използван за изплащане на падежиращ дълг, така че той ще замени сегашния дълг с по-лоши показатели за лихвени плащания, с такъв с по-добри. Малка част от този дълг ще отиде за покриване на планирания дефицит.

От своя страна финансовият анализатор Десислава Николова твърди, че действието на Министерството на финансите е абсолютно разбираемо, тъй като не бе редно да се посяга към фискалния резерв за плащане на падежиращ външен дълг. Най-добре е тези падежи да бъдат покривани с издаване на нови облигации и привличане на нови външни задължения, за да не се дестабилизира фискалната позиция на правителството.

„Параметрите по новите книжа подобряват съществуващата лихвена структура по вече издадените ценни книжа и то с едно значително подобрение от порядъка на 0,5-1%, което в дългосрочен план е добър показател за разходите на държавата“, казва Николова.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст