ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Китай с втори по големина реекспорт на втечнен газ в света след Испания

Китай, който е най-големият вносител на втечнен природен газ, започва да препродава все по-големи количества от свръхохладеното гориво на други азиатски купувачи, за да извлече печалба от колебанията на цените. Подсигурени с разрастващ се потртфейл от дългосрочни сделки за доставка, сключени с износители от Катар и Съединените щати и разполагащи с огромен капацитет от терминали, китайските компании все по-активно търгуват с втечнен природен газ, но все още изостават от глобалните водачи “Бритиш петролиъм”, “Шел” и “Тотал енерджис”.

Китайски митнически данни показват, че азиатският колос е препродал 617 хил. тона от внесеното гориво през първите девет месеца на тази година срещу 576 хил. тона през миналата, 26 хил. тона през 2021-а и 59 хил. тона през 2020 година. Китайските продажби на втечнен газ нарастват успоредно с все по-активното търсене в Азия след като нарушаването на руския износ за Европа в резултат на войната в Украйна предизвика силни ценови колебания и сви глобалното предлагане. Азиатските цени за незабавна доставка скочиха до рекордните 239 щ. долара за мегаватчас през миналата година. Оттогава те са паднали почти шесткратно – до 58 долара за мегаватчас, насърчавайки търсенето от азиатски купувачи, но все още са над едноцифрените равнища отпреди руското нахлуване в Украйна и пандемията от КОВИД-19.

Водещият китайски търговец на втечнен газ – държавният гигант “Петро Чйна интърнешънъл”, е инициатор на сделките по реекспорт, установяват китайските митнически служби въз основа на източените количества от резервоарите за съхранение. Най-едрият купувач от началото на 2023-а е била Южна Корея с 27% от китайските препродажби, следвана от Тайланд, Бангладеш и Япония, както и от Кувейт.

“Трябва да задвижим всичките лостове когато се стигне до управление на пазарните обрати”, посочват мениджъри на “Петро Чайна”.

Препродажбата на доставените количества втечнен природен газ е един от тях, редом с използването на финансови производни и развиването на инфраструктура, включваща терминали за регазификация (при която втечненият природен газ се превръща в парообразен) и подземни хранилища, за да се компенсират пазарните колебания и да да се подобри сигурността на доставките. Засега обаче търговските обеми на китайския енергиен гигант са малка част от портфейла му от доставени суровини и варира в зависимост от пазарните условия.

Контрактите с Катар включват строги клаузи за дестинацията и мястото на използване на горивото, но по-голямата част от щатските доставки и някои товари, купени от глобални портфейлни играчи, дават възможност те да бъдат търгувани. Китай получава известни количества втечнен природен газ и от Австралия и Индонезия с гъвкави условия за предназначение.

Държавната търговска китайска компания CNOOC и частната Jovo Energy също са правили реекспорт през тази година, и двете – за Япония, по данни на Kpler. Основният пункт за претоварване е терминалът за регазификация Янгпу, който може да обработва годишно по 3 млн. тона втечнен газ и е по-близко до купувачите от Югоизточна и Южна Азия отколкото терминалите по източното китайски крайбрежие. Китайските купувачи на втечнен природен газ откриват или разширяват и търговските си офиси в Лондон и Сингапур, за да управляват по-добре портфейлите си от доставки.

Китай в момента е вторият по големина реекспортьор на втечнен природен газ след Испания, която е изнесла 1.7 млн. тона през 2022-а и 1.15 млн. тона от началото на 2023-а, показват данни на Kpler.

Това може да помогне на китайците да поемат в Азия подобна на испанската роля в Европа – на ключов център за претоварване на доставки, което ще допринесе за подобряване на гъвкавостта на пазара.

Китайският капацитет за приемане на втечнен природен газ се очаква да се разшири с 30% – до почти 182 млн. тона годишно до 2025-а от сегашните 139 млн. тона годишно, по оценка на CNOOC.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Кога очаквате сериозно да бъде намалена административната тежест в България?

Подкаст