„Политическата неустойчивост е огромна пречка за инвестиционния процес. Но по-голямата пречка е несъобразяването със стратегически документи, които имаме.” Това казва в предаването „Неделя 150“ на БНР министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков. Той отбелязва, че България още преди 20 години си е заложила кои са основните транспортни коридори, които трябва да планира и съответно да изгради. В същото време, много малко стъпки са предприети, така че да се обезпечи проектна готовност.
Продължаването на изграждането на АМ “Струма” без загуба на европейски средства
и извеждането на трафика извън Кресненското дефиле е заложено в управленската програма, подчертава регионалният министър. Аутобанът обаче е проект с 20-годишна история, като още през 2007 г. е започнало строителството на първите учатъци. Сега от магистралата е останал за довършване участъкът между Симитли и Кресна. Министър Цеков обясни, че се очаква окончателното решение на ЕК за визията на магистралата през новата седмица. След това ще може да се започне проектирането и идентифицирането на второ двулентово платно извън дефилето. Според него, по този начин ще се защити биоразнообразието и ще се осигури нормален транспортен коридор, тъй като дефилето не е удачен транспортен коридор за скоростен път.
Министър Цеков, отбелязва, че възлаганията на петте магистрали, по които се работи, са правени без обезпечение на проектната готовност. Според него,
по принцип не е нормално държавата да строи пет магистрали.
Но така са възложени. Дали може? “Може към настоящия момент, тъй като пак възлаганията са направени без да е обезпечена проектна готовност”, посочва регионалният министър. И всъщност такива възлагания има за магистрала “Хемус”, без да има никакви проекти. Подобно е положението при магистралата между Видин и Ботевград – без проекти, без подробни устройствени планове, без отчуждителни процедури. В момента вече има проектна готовност да може да се работи по всички участъци, посочва Цеков.
Става въпрос за всички участъци между Видин и Ботевград. По магистрала „Хемус“ за участъците от 1 до 3 има разрешение за строеж, за участъците от 4 до 6 – може би до май месец ще има. За магистралата между Русе и Бяла има издадено разрешение за строеж за един участък. За останалите участъци това ще стане около средата на годината.
Регионалният министър уточни още, че в процес на проектиране е магистралата между Дупница и Гюешево. “За АМ “Черно море” сме на етап избрани две трасета, на които трябва да се направи екологична оценка”, посочва Министър Цеков.
Според него, заложените в бюджета 1 млрд. лв. за магистрали ще стигне, тъй като има различна степен на проектна готовност за различните проекти. “Ако за всичките имахме готови проект и издадени разрешения за строеж, то тогава трябваше да разполагаме с няколко милиарда”, подчертава Андрей Цеков.