Ясни са основните транспортни коридори, но няма проектна готовност

АПИ, Андрей Цеков магистрали

„Политическата неустойчивост е огромна пречка за инвестиционния процес. Но по-голямата пречка е несъобразяването със стратегически документи, които имаме.” Това казва в предаването „Неделя 150“ на БНР министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков. Той отбелязва, че България още преди 20 години си е заложила кои са основните транспортни коридори, които трябва да планира и съответно да изгради. В същото време, много малко стъпки са предприети, така че да се обезпечи проектна готовност.

Продължаването на изграждането на АМ “Струма” без загуба на европейски средства

и извеждането на трафика извън Кресненското дефиле е заложено в управленската програма, подчертава регионалният министър. Аутобанът обаче е проект с 20-годишна история, като още през 2007 г. е започнало строителството на първите учатъци. Сега от магистралата е останал за довършване участъкът между Симитли и Кресна. Министър Цеков обясни, че се очаква окончателното решение на ЕК за визията на магистралата през новата седмица. След това ще може да се започне проектирането и идентифицирането на второ двулентово платно извън дефилето. Според него, по този начин ще се защити биоразнообразието и ще се осигури нормален транспортен коридор, тъй като дефилето не е удачен транспортен коридор за скоростен път.

Министър Цеков, отбелязва, че възлаганията на петте магистрали, по които се работи, са правени без обезпечение на проектната готовност. Според него,

по принцип не е нормално държавата да строи пет магистрали.

Но така са възложени. Дали може? “Може към настоящия момент, тъй като пак възлаганията са направени без да е обезпечена проектна готовност”, посочва регионалният министър. И всъщност такива възлагания има за магистрала “Хемус”, без да има никакви проекти. Подобно е положението при магистралата между Видин и Ботевград – без проекти, без подробни устройствени планове, без отчуждителни процедури. В момента вече има проектна готовност да може да се работи по всички участъци, посочва Цеков. 

Става въпрос за всички участъци между Видин и Ботевград. По магистрала „Хемус“ за участъците от 1 до 3 има разрешение за строеж, за участъците от 4 до 6 – може би до май месец ще има. За магистралата между Русе и Бяла има издадено разрешение за строеж за един участък. За останалите участъци това ще стане около средата на годината. 

Регионалният министър уточни още, че в процес на проектиране е магистралата между Дупница и Гюешево. “За АМ “Черно море” сме на етап избрани две трасета, на които трябва да се направи екологична оценка”, посочва Министър Цеков. 

Според него, заложените в бюджета 1 млрд. лв. за магистрали ще стигне, тъй като има различна степен на проектна готовност за различните проекти. “Ако за всичките имахме готови проект и издадени разрешения за строеж, то тогава трябваше да разполагаме с няколко милиарда”, подчертава Андрей Цеков.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст