Общо 39% от респондентите казват, че съзнателно избягват новинарско съдържание – тази цифра се е увеличила с 3 процентни пункта (п.п.) в сравнение с миналата година и с 10 п.п. в сравнение с 2017 година.
Това става ясно от годишния доклад на Института за изследване на журналистиката на Ройтерс (RISJ), изследователски център към Оксфордския университет, който разкрива как хората приемат новини онлайн. Документът, базиран на проучване сред десетки хиляди хора по света.
Авторите на доклада отбелязват, че сред причините хората да не искат да четат и гледат новините са „неразрешимите конфликти в Украйна и Близкия изток“.
Делът на вярващите най-много на новините остава непроменен спрямо миналата година – 40 процента.
Общо 59% от анкетираните – с 4 п.п. повече от 2023 г., са загрижени, че когато четат новини в интернет, е трудно да разпознаят фалшивите новини.
Докладът отбелязва, че
около една трета (31%) от респондентите гледат видеоклипове в YouTube всяка седмица като източник на новини,
21% четат или гледат новини в WhatsApp, 13% – в TikTok, 10% – в X.
Само 17% от респондентите – събрани са данни само за 20-те най-богати страни в списъка, хората купуват абонаменти за новинарски ресурси. Тази цифра не се е променила спрямо миналата година.
Авторите на изследването са анкетирали почти 94 хиляди души от 47 страни, включително САЩ, Великобритания, Германия, Индия, Колумбия, Нигерия и други. Русия не е в списъка.