ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Въздушните линейки оголват Държавния авиационен оператор?

Нов хеликоптер за оказване на спешна помощ на Хели ер

Не лебедките и специализираното оборудване са проблемът на новите медицински хеликоптери, а липсата на пилоти. Липса, която ще оголи щата на Държавния авиационен оператор (ДАО).

Много неистини, полуистини, премълчани факти и пълен непрофесионализъм обгърнаха грандиозната PR акция, организирана от кабинета за официалното представяне на първия пристигнал у нас хеликоптер за транспортиране на пострадали при бедствия и катастрофи.

Много некомпетентни въпроси така изместиха фокуса на информацията, че я пратиха директно… в девета глуха, както се изразяват железничарите. И, ако на некомпетентните въпроси може да се погледне със снизхождение, защото журналистите не са пенкилери и е нормално само неколцина от тях да разбират това-онова от въздухоплавателни средства,

с некомпетентните отговори

работата стои по съвсем друг начин. Най-малко, защото те вършат само три „неща“ – объркват обществото, увеличават съмненията и наливат вода в мелницата на т. нар. световни конспиратори.

Дали е работа на един министър да не говори за политики в сектора, за който отговаря, а да обяснява за лебедки и оборудване, от което няма хал хабер? В такива случаи добрите политици винаги водят със себе си поне по двама-трима експерти, които да задоволят журналистическия „глад“ с ясни, точни и компетентни отговори.

„Някои хора се опитаха да разделят обществото по тази толкова важна тема“, много точно коментира на 6 февруари сутринта в студиото на bTv министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков.

Прав е г-н Гвоздейков, особено ако в категорията „някои хора“ слага  и себе си. Защото веднага след това той ясно заяви: „Как никой не видя, че България закупува 8 хеликоптера, за да изгради системата за спешна медицинска помощ?“

Ами няма как човек да види нещо, което не съществува. Най-малкото, защото в подписания на 27 март 2023 г. договор между Министерството на здравеопазването и италианската компания Leonardo S.p.A, ясно е записано, че

ще бъдат произведени и доставени 6 хеликоптера,

специализирани за транспортиране на пострадали по въздух.

Записана е и клауза за допълнителна доставка на още два вертолета, но за тях все още няма осигурени финансови средства и затова не е парафиран и съответния анекс.

Така че, дето се вика, рибата е още в морето, а някои вече слагат тигана с маслото на огъня.

Всъщност, объркването идва от факта, че навсякъде по темата за 6-те медиоптера се изказва не друг, а

здравния министър проф. Христо Хинков.

Наистина – на кого да вярва човек, за когото телевизорът е единственото прозорче към света? И защо ли двамата министри предварително не се бяха разбрали и не бяха координирали както медийните си прояви, така и тяхното съдържание? 

„Това е само началото на спешната помощ по въздуха“, заяви в началото на официалното представяне на хеликоптера министър-председателят Николай Денков.

Ами не е началото, уважаеми г-н Денков, защото

началото на спешната медицинска помощ (СПМ) по въздуха

в България е поставено преди близо половин век – с модерните за онова време самолети и хеликоптери Ан-14 „Пчолка“, Як-40, Ми-2 и Ми-8, които са поверени на специално звено към БГА „Балкан“. Е, тогава не се нарича СМП, а санитарна авиация, но по същество голяма разлика няма.

Спасителните операции по въздух през тези близо 50 години никога не са прекъсвали, дори и след ликвидирането на БГА „Балкан“. Полети с пострадали при инциденти и болни през всичките тези години многократно са извършвали самолети и хеликоптери както на ВВС, така и на „Авиоотряд 28“, частни авиокомпании като „Ер Бан“, „Хели ер“ и др. Така че в това отношение напълно отговарящи на истината са думите на здравния министър проф. Христо Хинков, според когото новите хеликоптери

ще изведат спешната помощ у нас на качествено ново ниво.

Така стигаме до качествата на самите хеликоптери и разразилите се смешни спорове дали имат лебедки и медицинско оборудване, дали ще спасяват пострадали в планините и пр. 

Хеликоптерите са съвременни, модерни и качествени – съмнение в това не може да има. Доказва го на първо място фактът, че производителят им е отдавна доказана компания.

Машините са двудвигателни, което е най-важното условие, за да имат право те да извършват полети и спасявания както в населени места, така и високо в планините. И шестте поръчани хеликоптера са оборудвани със системи за работа с лебедки. За

икономия на средства обаче са поръчани само две или три лебедки,

които ще бъдат монтирани от производителя на посочените в договора “български птици”. При необходимост могат да бъдат закупени и монтирани допълнителни лебедки, но това – поне до средата на следващата година – няма да е приоритетна задача.

Така че и лебедките не са никакъв проблем за медицинските ни хеликоптери. На даден етап от използването им обаче проблем може да се окаже фактът, че всички те са поръчани без система за външно окачване на товари (известна като подвесна система). На такава система под хеликоптера могат да се окачва платформа за доставка на оборудване, резачки за автомобили или дървета, спасителни кучета и дори екипи от спасители. Нещо, което със сигурност ще се налага за труднодостъпни пътища или местности. А защо

хеликоптерите са поръчани без тази система за външно окачване,

това могат да кажат само хората, които са изготвили техническите спецификации за 6-те машини.

И накрая – най-важното. Тоест – хората и парите!

По договор трябва да разполагаме с 36 професионални пилоти, но засега са обучени само шестима от тях. Или поне така гласи официалната версия, защото истината е малко по-различна:

трима от тези пилоти са взети от Държавния авиационен оператор (ДАО).

Другите трима са бивши опитни пилоти на частната авиокомпания „Хели ер“. Ами останалите 30 откъде ще дойдат? Ето това е големия въпрос, който мъчи нашите авиационни хамлетовци. Защото граждански пилоти на хеликоптери в България и с фенер да търсиш – няма! А доколкото все пак се намират и такива кадри, те или вече са пенсионери, или са в предпенсионна възраст.

Военни пилоти на хеликоптери се намират, но те

нямат право да управляват граждански вертолети,

каквито са медицинските. И тук веднага изниква въпросът за парите.

За да привлече пилоти, ръководството на новия авиационен оператор, който ще стопанисва 6-те медицински хеликоптера – „България хели мед сървиз“ ЕАД, ще им даде по-високи месечни възнаграждения. Нещо, което е напълно логично.

Според осведомени, пилотите в ДАО получават между 4000 и 5000 лева заплата, въпреки че летателните им часове заслужават поне два пъти по-ниско заплащане. Твърди се, че пилотите на медицинските хеликоптери – като начало – ще получават

най-малко два пъти пъти повече, т.е. 8000-10 000 лева месечно.

Това е съществена разлика, която несъмнено ще привлече и други пилоти от ДАО към „България хели мед сървиз“ и в резултат ще оголи и без това рехавата щатна структура на държавната авиокомпания.

И понеже обучението на млади пилоти е много дълъг и доста скъп процес, в един момент ще се окаже, че България има 6 модерни хеликоптера за спешна медицинска помощ, но… няма кой да ги управлява и да изпълнява специфичните спасителни операции с тях.

Дано този път не се окажем прави, би било доста неприятно…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избори 2 в 1 са добра алтернатива за страната?

Подкаст